onsdag 3. februar 2010

Verktøykasse - datasystem

ASSESS-prosjektet skal vi lage en verktøykasse. Den står beskrevet her:
verktøykasse i ASSESS-prosjektet

Jeg er faglærer i PHP, et fag hvor studentene blant annet skal lage et webbasert system. Studentene kan få i oppgave å lage et system som kan brukes i ASSESS-prosjektet. Med andre ord: Et system for å støtte opp under formativ vurdering, læringsutbytter eller andre ting. Studentene kan få til det meste.

Det er nødvendig å formulere en passende studentoppgave i løpet av de nærmeste ukene. Her må jeg ha input. Hva er ønskelig? Hvilke krav stiller vi til et slikt system? Hva trenger vi hjelp av et system for å løse? Er vi ute etter et slags veiviser-system som sprer erfaringer og beste praksis om hvordan en kan planlegge og gjennomføre prosessvurdering på en god måte? Eller er det kanskje behov for et system som hjelper læreren å få oversikt i sitt fag, og tips/ideer til å sy sammen ulike aktiviteter som passer godt sammen? Trenger vi et system som kan være til hjelp i arbeidet med å sette sammen elementer (læringsutbytter, virkemidler, ressurser)?

Alle innspill er verdifulle. Still gjerne nye spørsmål! Hva mener du? Bruk kommentarfeltet aktivt. Er du ikke med i prosjektet, så er du hjertelig velkommen til å komme med innspill eller spørsmål.

4 kommentarer:

  1. Hva kan "andre ting" være?

    Figuren virker til være ordentlig klassisk: Input, prosess (verktøykasse), output. Hullkort inn, linjeskriver lager rapport.

    Nå skal jeg lese litt om værktøykassen. Kommer tilbake med flere spørsmål.

    SvarSlett
  2. Nå er jeg oppdatert på tett oppfølging og formativ vurdering.

    Jeg er fortsatt skopusser i Nettby, likevel får jeg jevnlig e-post om at jeg har noe i vente hvis jeg logger meg inn. Slik er det med andre nettsteder hvor jeg er passiv, jeg blir stadig mint på om det kanskje er verd å ta et besøk igjen for å se om hva som har skjedd siden sist.

    Slik er det ikke med HIST. Jeg er elev i et lite fag der. Av ulike årsker har jeg vært passiv i det siste. HIST har uroet meg med e-post eller fristet meg til å komme i gang igjen. Faget har ingen Fanpage på Facebook. Faget har, som hør og bør nå for tiden, et lukket forum og en wiki. Men hva heter firkantevnet for faget på Twitter?

    Det er ingen tvil om at tett oppfølgeing av elever og studenter er en stor jobb, som er fristende å datorisere med php og andre verktøy.

    SvarSlett
  3. Takk for innspill. Vi tenker at et verktøy bør være til hjelp for læreren, særlig i planlegging. IKT kan brukes på mange måter for å effektivisere og samtidig skape gode undervisningsopplegg, men vi lurer på om hvilken funksjonalitet et verktøy bør ha for å bli til hjelp. Det er vanskelig. Vi får se hva det blir til!

    SvarSlett
  4. I første omgang blir det vesentlig å få faglærer til å forstå den logiske prosessen fra læringsmål via eksamen til læringsaktiviteter (samstemt undervisning ref Biggs 2003). Det neste er å gi ideer til hvordan ulike aktiviteter i klasserommet, på nett, eller som selvstudium kan bidra til å hjelpe studentene å lære det de skal. Og i ASSESS 2010 har vi spesielt fokus på de læringsaktivitetene som inkluderer tilbakemelding til studentene.

    Alle kursgjennomføringer har rammer: antall studenter, fagdidaktikk, ressurser. Når vi snakker om rammer i forhold til ressurser tenker vi på f.eks tilgang på studentassistenter. Utgangspunktet vårt må være at lærerne er dyktige fagpersoner, men at ulike tips om hva de kan gjøre for å oppnå god læring i store klasser ønskes velkommen. Ideer og struktur.

    INPUT-delen av systemet er relativ enkel: Læringsmål (LUFer), klassestørrelse og ressurser. PROSESS-delen må så organisere mulighetene på en nyttig måte og fremstå som en slagt "plukkliste" for faglærer. OUTPUT-delen setter så sammen de valgte elementer på en systematisk måte. Vips så har man en skisse til et undervisningsopplegg.
    Mulig jeg er for enkel akkurat nå ;-)

    SvarSlett